onsdag 14 januari 2009

Hemkommen

Pussat på katten, kollat på tradera.
Nu mööööösli och bloggen innan kvällen tar vid.

Dewt har blivit så att jag kör 7an och 8orna hos oss och resten tar niorna för de är så många.
Idag har jag haft hela 3 elever. Jag och dom, hela dan.
Först var det matte.
En låg med huvvet i bänken i stort sett hela tiden och gäspade en lustig melodi. när jag skulle hjälpa var det NÄÄÄÄÄÄÄJ.
Nummer 2 var duktig på sin nivå. och nr 3 var mkt studievillig.

sen brakade vi loss med svenska och skrivtips när man ska skriva en berättelse. måla ut och skriva så läsaren kan se och lukta samma saker som huvudpersonen kan. då blev det mkt svårt för 1 och 2. de viste inte hur man kunde skriva för att få läsaren att fatta att det var sommar utan att nämna det ordet. tex...
3an köpte allt jag sa och skrev sedan om sin favoritplats.
" Jag går in i skogen till den damm. Där finns vatten som regnet har fyllt på. Det är varmt och det luktar tall i skogen. Jag blev kär i honom då.Ni ska veta att man går upp i atomer när nån man nästan räknat ut reser sig på 9,876.

matkön var lång. 1 kvart fick vi stå och köa. Detta för att cassa falu kommun tvingar femåringarna på dagiset brevid att äta i matsalen. de tar upp 40 procent av borden i vår lilla matsal och de äter saaaaaaaaaaaaaaakta........................................sakta..........och så lite till......... en tugga nu...... fastna med blicken på en punkt........tappa glaset i golvet....... det är problematiskt. och alla vid bordet sitter kvar till alla ätit upp. me det är ju synd om dom. nånstans måste de äta. men våra elever ...oich vi blir matta. nr 2 och 3 gav upp och gick. jag tvingade nr 1 att stanna kvar med mig annar shar ju inte jag kunnat äta i matsalen heller... han är sjua och går att manupulera.

sen gav vi oss in i biologins värld. Cellen, pratade vi om.
man får förenkla lite duktigt. jag sa att cellen åt druvsocker och syre. och jag tänker inte ge mig in på att prata om liposdomer och ribosomer och sånt. bara de vet att cellkärnan är cellens hjärna så är jag nöjd.

avslutade dagen med ett parti engelska. där jobbade de fint faktisk. vi hade en inlåning från klass 8 i form av kille som behöver lite stöd. han var så gullin så.

sen rättade vi prov provnationella testprov som niorna gjort. där finns mkt intressant att gräva i...

hkk fröken kom med bullar och anders påstår att i tierp fanns en gubbe som hade en kiosk och varje gång han öppnade luckan sa han: "fittor i luften och kukar i ålands hav."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit vilket jobb! Jag skulle storkna om jag bara hade tre elever. Särskilt om det vore tre muppar. Gääsp! Du ska inte sno min idé då, med att göra en musikvideo till thriller? Tänk dig att få pöjkarne att göra the zombie claw! Hahaha! Eller så kan du få manuset till molekyldansen! Eller så gör du en egen kortfilm, "cellen". Eller så kan ni ju titta på "Urcellen Ellen!". Ja, eller så kan du ju jobba på som du gör. Det verkar ju gå bra det med.

Anonym sa...

Hej Morr!! Torr-Ben här igen....Nu har jag rekapitulerat och börjat studera din blogg igen....jag måste besöka den mer frekvent;)

Älskar dina vardagshistorier...det är ju en helt sjuk värld....och så får en annan sitta i en regeringsdelegation och analysera varför svenska skolbarn presterar så dåliga skolresultat. Jag ska be mina vänner på regeringskansliet att läsa din blogg. Kanske kan få med några av dina citat i den statliga offentliga utredningen ;)

Och vad glad jag blev när jag hittade min TV-favorit Marie-Louise Tham - Danielsson, professor i bakteriologi, på Campus Grythyttan. Tänk den arbetsplatsen med Carl-Jan och M-L??? Jag gjorde ett pyssel åt min kollega som gick i pension. Det var på temat "Rent Hus", med Marie -Louise. Jag kan skicka en kopia till dig ;)