lördag 22 november 2008

Bokhora

Jag kollar ofta in Bokhorabloggen. Idag var det ganska roliga frågor om bokläsning i den. Den tar jag och fyller i.
Sen funderar jag lite över varför jag lägger ut det på nätet... vem är eg intresserad av vad jag har förhållande till olika böcker. men ah... det shitter jag i. Jag tycker i alla fall att det är kul.
(Vill man kolla andras svar så gå in på http://www.bokhora.se/blog/)

1. Den värsta läsupplevelse du haft?

Värsta?
Den dåligaste?
eller otäckaste?
hm... Rakt upp och ner så måste det varqa ngn ointressant kurslitteratur man läöste på fritidspedagogprogrammet för 18 år sen.....
på engelska till råga på allt elände. man var än mer omogen än nu och man fattade lite klent. man läste och tänkte på annat och fattade ingenting. Idag har jag examen som fritidspedagog...


2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

Oj, sån där fråga som är så svår att svara på. man kommer inte på alla man läst, men det får bli utifrån vad jag kaänner just idag och vad jag kan komma ihåg för böcker just nu:
Kerstin ekmans Händelser vid vatten fick mig att börja läsa mkt i vuxen ålder.
Marianne fredrikssons Simon och ekarna.
Alla Johan Ajvides skräck, men mest Låt den rätte...
Mankells Italienska skor och den före med lodmätningar och djup i sthlms skärgård, vad nu denheter.
Tonåring: Wilhelm Moberg.
Linnea Fjällstedt om elände på fjällen.


3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

Ja, Stephen kings Jurtjurkogården. Fy fan.

4. Vad använder du som bokmärke?

Ettlaminerat med en massa fina sextiooch sjuttiotalsbilder på. Som jag gjort själv. På jobbet...

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

När jag ska sova, men skulle behöva gö det tidigare somnar väldigt fint...

6. Vad var den första bok du läste?

Vet verkligen inte. men jag vet att jag stavade mig igenom bamse i ettan eller på lekis.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?

Pocket, för det är billigt och man behöver inte va så rädd om dem och de är läötta.
Inbundet för de är goda och fina och glansiga och på riktigt, känsla.

8. Vilken bok läser du nu?

Övergivna platser två av Jan Jörnmark. Lyssnar på Majgull Axelssons Is och vatten, vattenoch is,(nedladdad) ajajajaj

9. Och vilken sida är du på? kap tre... så det är mkt kvar. och på den kriminella lyssnaboken har jag kommit typ 50 dataspår a fem minuter.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)

Ja tyvärr. ibland badar jag med dem och då blir det fina kurvor nertill på böckerna. lite matflott har jag fixat och nån gång har jag blödit på fingrarna. öronhund, nej hundöron alltså .. nån sida kan ha gått sönder lite. Men jag brukar ta bort ytterskalen på de där det går.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
jepp det kan det göra om det är en okänd bok som ser bra ut så påverkar det.

12. Sidantalet, då?

nädå


13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
neeee, men till mitten.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?

simon och ekarna, jollyböckerna...

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

nej

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

kan ge iväg kassa böcker. de andra blir kvar.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?

alltid

18. Just det, läser du i badrummet?
Absolut!

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

jag skriver upp de jag läst och ger ett betyg 1 till 5. tänkte skriva kort om nån bok ibland men det är trökigt. men kan behöva det för jag glömmer dem ibland...
river ur annonser ur tidningar så jag vet vad jag ska köpa.

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag tycker att det är kul! Kanske ska fylla i den jag med.

Anonym sa...

ja gör det, idag har jag gjort mig pga den där bloggen du vet som jag brukar spy över...