måndag 20 oktober 2008

Garpenberg

Det är ett annat ställe som är lite fachinerat.
Man åker över åkrarna vid Hedemora och plötsligt reser sig Garpenberget eller vad det heter, bara rakt upp och man åker ett par km uppåt så man måste åka på trean eller tvåan för att motorn inte ska sagga. När man närmar sig krönet på backen så kommer man till skylten" Intrånget"... mmysigt....

Sen kommer nån liten sjö man skymtar mellan ganska låga tallar och fattig skog. eFTER DET kommer själva Garpenberg. Folkets hus tycker jag se ut att han ngn rosa nyans och jag vet att det finns en styrketräningslokal i källaren.
Sen kommer skylten centrum och där håller handlarn till och ett Elvismuseum, docj nedlagt men skylten är kvar.

nÅGOT malplacerat en fin kyrka och gammelgård. Brevid kyrkan hyrde Bandidos eller vilka det var ett tag.

Jag är även kär i gamla kiosken som ser ut som en fin 60 tals kiosk. men tyvärr..... redan stängd.

Gruvan är spännande. Där ryker det i marken och då går min fantasi igång.
Finns det nån bok att köpa om gamla Garpenberg?

3 kommentarer:

Karin sa...

Själv får jag ju rysningar av sådana där små samhällen. Det finns nåt till sånt där ställe som jag glömt namnet på nu, men som jag brukar passera på vägen till GBG. Där finns Konsum, sparbanken, en tantaffär och tre begravningsbyråer i centrum. HUUU!!

Anonym sa...

Fan kan du inte försöka ta reda på vad stället heter! snälla!

Anonym sa...

Halooo Morrrr!! Jag måste få berätta om lanthandeln i min hemby Norrbo i Dalarna. Affären fanns kvar i byn ända in på 90-talet trots att byn har typ 50 invånare. Varför? Jo, affärens ägare söte Göte hade drivit rörelsen i säkert 40 år. Göte var 70 + innan han stängde. Lanthandeln hade kvar sin originalinredning från 50-60-talet. Göte gick runt i handeln med sitt gulliga förkläde mellan kassan och charken och sålde nästan allt över disk. Göte var anmärkningsvärt lik handlarn i Åsa-Nisse-filmerna (Sjökvisten)
"Nääämen frööööken Briiiita...får de lov att vara en karamell??" En slemmig och lismande typ....Göte vägrade att stänga sin lanthandel. Han gick i konkurs och hans leverantörer slutade att leverera. Det blev nästan helt tomt på hyllorna...men Göte gav inte upp... Det såg ut som en rysk butik före Glasnost. Alla kunder utom tre folkskygga byfånar slutade att handla där...men deras historier om Norrbo handel lever kvar...En av dem skulle köpa Aftonbladet. "Ett ögonblick", svarade Göte och smet ut genom bakdörren. Han slängde sig i bilen och körde 3 km till OK-macken och köpte tidningen där....Efter 20 minuter fick kunden sin tidning. Det kallar jag service..eller inte..En annan har berättat att han skulle köpa en bit falukorv. Göte tog upp korven, luktade på den och sa "Den här ska du nog inte köpa", och så lade han tillbaka korven igen....och allt detta är sant!!
Mvh Torr-bjärn