tisdag 28 oktober 2008

Särna


Kolla gärna i kommentarerna från min senaste blogg och läs om Nyhammar som verkar vara ett fint ställe om man är på shoppinghumör. (och det är ja gidag) men jag är ju ii uppsala så här går det att bla få aftonbladet på 4 sek istället för 1 h som det tar i sagda Nyhammar.

Dagens Glesbygd:

Särna

Samhället ser ut som en del av forna ccccp. Man kommer in till ett förfallet pensionat i gult. maten var god där en gång i tiden , riktig husman, men sist jag var där så stog frysen ute på bron och det såg ut som de feta åren var förbi på det stället.

Man åker igenom en fin port som det står "Fjällporten" på och då ser man även mycket riktigt Idrefjälls vulkanprofil kika fram. så visst är det naturskönt där.

Några pensionärslängotr dyker upp och ser enbart deppiga ut, men det är i och för sig lite längre upp i byn. Affärslivet då?

Konsum är gammeldags och har en fin skrift målad på väggen.

"Härlig mat, frisk mat eller nått sånt står det. ska kolla ett kort jag har där har jag det med. är inte riktigt säker på vad det står men nått sånt i alla fall.


sen vet jag inte så mkt mer än att pizzan ser ut som överallt annars.
ett försök till litet torg har de men där är allt nedlagt. gammal ica m stora skyltfönster i sjuttiotalsbyggnad. ser ut som de har loppis därinne nu.

det är häääärligt att vara där i juletid då innvånarna smyckar sina altaner och hus med mkt fiiina ljusslingor i den ena konstlade neonfärgen efter den andra. ser ut som las vegas istället för mysig dalajul

3 kommentarer:

Karin sa...

Mopederna får mig att tänka på när jag var typ 17 och åkte med mamma upp till Sälen en fredagskväll. Vi stannade i någon håla (typ mångsbodarna, fast det kan det inte ha varit) på vägen upp för att tanka. Vid macken hängde ett gäng mopedburna killar med truck-kepsar och äkta moppemurschar. De stirrade som FAN på mig och min kompis i baksätet. Roligast av allt var att de inte rörde en min och inte fällde en enda kommentar. De bara glodde. Helt apatiskt. Stackarna. Det gjorde uppenbarligen större intryck än om de gastat något som de flesta dryga moppekillar burkar göra.

Anonym sa...

ja, varför ser det så mongigt ut med moppemurschar? det ser verkligen glesbygd ut.

Anonym sa...

Jag har oxå ätit på det gula pensionatet i Särna, he, he.....apropå moppar...då kom jag att tänka på en kultaffär i Grängesberg. Där fanns moped- och cykelaffären "Willards". Willard var en skön gammal gubbe med en jävligt oljig overall. Han hade köpt och sålt begagnade moppeprylar i typ 100 år. Där kunde man få hjälp med allt. Behövde man en förgasare till en Zündapp -65:a eller en cylinderkolv till en Sachs -59:a så var det inget problem. Willard gick in på lagret skramlade lite och kom fram med det du önskade. Willard var lite av gubben Pettsson... Vi gick till Willard på alla våra håltimmar och tiggde klistermärken...och Willard hade alltid något nytt att komma med...stolt gick man hem med ett nytt Kreissler-märke fastklistrat på sin skolväska...och moppemuschen på läppen...ja, jag erkänner...jag har varit som UFO:na i Särna ;)