onsdag 29 oktober 2008

Glesbygdsspaning; Uppsala


Man kommer in i staden efter att ha insett att det är ett jordbruksområde runt om.
från hållet jag kommer in ser man bynamn såsom : berthåga(?)
Rickomberga och Starbo(Jag assosierar det med nått i Avesta...)

Man ser ett stort pyamasliknande byggnadsverk . Det är domkyrkan och uppe på en kulle ligger den laxfärgade bakelsen slottet brevid Carolina rediviva soM är ganska pretto skulle jag tro.

Stan är full av yngre varelser som studerar och bor i korridorer. Staden präglas på kvällarna av hus( I O F S OCKSÅ PÅ DAGARNA) där man ser en korridor genom fönstren och agrara gardiner i form av jeans och andra tingestar på tork.
man märker att klientelet är ungt och upptågssugna. likasom man lätt känner en air av studentikost humorisernade.
just nu ser jag reklam för nån j-a "älggask" överallt.

InnvånARNA CYKLAR SOM FAN. DET ÄR SOM LÄMMELTÅG AV cYKLISTER. ETT MINDRE kINA. dE CYKLAR FORT. JAG, SOM TYCKER ... ATT JAG ÄR BRA PÅ ATT CYKLA FINNER MIG TRAMPANDES SNIGELSAKTA BLAND INNVÅNARNA HÄR. DE SHVISSAR FRAM SOM GEHUN OCH JAG KÄNNER MIG SOM EN RÄDDHÅGSEN(BERTHÅGSEN) GUMMA SOM CYKLAR RUNT I VÄRLDEN...
jAG HÄNGER INTE MED. DE SVÄNGER OCH BARA KÖR OCH JAG HÅLLER PÅ Å RAMLA OCH KÖRA IN I FOLK. TILL EN DEL KAN JAG SKYLLA DET PÅ EN CYKEL SOM ÄR PÅ TOK FÖR LÅG FÖR MIG OCH med bromsar jag inte är van med, fotbroms... och antagligen är gummit i däcken gammalt för jag tycker den slirar och halkar lätt cykelen.

För övrigt är cykelparken i Uppsala dålig. fattiga studenter får tag i en cykel som rullar. då använder man den. och det är nog ingen ide att köpa en flachig cykel då de säkert lätt blir snodda.
när man ser en flerväxlad cykel är det som att vinna på lotto. de är sällsynta här. och detta är ju konstig för mig som är en sån cykelbög med fina tillbehör och grejjer. mitt kunnande med cyklar faller alltså platt här i stan där jag förvandlas till en ren cykelidiot.

jAG har ett styre som gör att jag sitter upprätt m ryggen . känns korny.

MEN! uppsalaborna är fantastiska med cykellyset. alla har både fram och bak. ser så ordentligt ut. och det behövs för man ser dem inte annars och eftersom de kör som fan.

Affärerna är många och roliga. trots att själva city eg inte är så stort.

utanför stan har vi handelscentra såsom Gränby, låter lite som Överby. MAN HAR IKEA OCH BAUHAUS OCH ANNAT FIRRIFLAXX. sportex...Nyhammar och Sälen ligger i lä!

Inga kommentarer: